“Els clubs i UPC Alumni apropen el món de l’empresa a la Universitat”

El compromís i dedicació de persones com Pau Guarro no només manté viu, sinó que fa créixer UPC Alumni. Aquest titulat en Enginyeria Mecànica de l’ETSEIB i en Enginyeria Aeronàutica a l’ENAC, a Toulouse, presideix el club ETSEIB Alumni, des del qual treballa perquè els titulats i titulades segueixin en contacte amb la Universitat. Professionalment, confessa que no ha acabat dedicant-se al que havia planejat en finalitzar els estudis universitaris. Tot i així, després d’11 anys a BETWEEN Technology, creu que no podia haver anat millor.

Què fa un titulat en Enginyeria Mecànica com tu en una posició comercial com aquesta?
Vaig començar a BETWEEN Technology quan encara era Solid Enginyeria com a enginyer de projectes fent càlculs i disseny mecànic. Va ser una etapa molt maca, perquè vaig aplicar els coneixements de la carrera, però de seguida vaig canviar a l’àrea de vendes, on he desenvolupat la meva carrera professional i he crescut.

He tingut la gran sort de muntar una estructura comercial des de zero i de formar part d’un equip de professionals molt competent que ha passat de 15 persones i una sola oficina, a més de 350 persones, ubicades en més de 8 que té BETWEEN per tot el món.

Actualment segueixo gaudint d’aquesta privilegiada posició i dels passos que fem a BETWEEN. No ens aturem i esperem aviat superar la barrera de les 500 persones.

No has tallat mai el “cordó” que t’uneix amb la UPC. Com en són, d’importants, UPC Alumni i els clubs com ETSEIB Alumni?
UPC Alumni és una peça clau perquè els exalumnes tinguem un lloc en comú per trobar-nos, compartir experiències i establir contactes professionals. Els clubs proporcionen més proximitat i personalització a les possibles necessitats i interessos de cadascú.

A banda, cal destacar el paper d’UPC Alumni i dels clubs com ETSEIB Alumni, club que presideixo, perquè desenvolupen una tasca important apropant els estudiants i nous titulats al món de l’empresa i els exalumnes que ja hi treballen. Aquest contacte els proporciona més punts de vista del mercat laboral.

A més, organitzen de forma recurrent activitats diverses que estan 100 % dirigides a fomentar el networking. Es fan jornades de temàtiques específiques, es fan visites a empreses, es fan workshops de carreres professionals... Tot plegat aporta molt a la comunitat d’estudiants i exalumnes per incorporar-se al món laboral.

Com a titulat, quins beneficis t’aporta mantenir el contacte amb la Universitat?
Hi ha mil raons per mantenir el vincle un cop acabes l’etapa d’estudiant. Una bona manera és fer-ho a través d’UPC Alumni, ja que et trobes amb professionals en situacions molts semblants a la teva. A més, estar en contacte amb la universitat et permet tenir un accés més ràpid a formació contínua i, en el cas de les empreses, a la font del talent.

En general, creus que a Catalunya existeix el sentiment de pertinença a les universitats d’altres països?
En el cas de la UPC és encara més complicat perquè és una universitat jove i la gent tendeix a tenir més arrelament a les escoles. Però aquesta tendència va canviant a poc a poc.

És important que reforcem la pertinença a la UPC com a unitat, no com a centres independents. Només pel volum, ja ens reportarà més beneficis i oportunitats. Per exemple, si volem destacar en l’àmbit internacional serà més fàcil fer-ho conjuntament.

És cert, però, que comparant amb models com les escoles de negoci, on tenen un sentiment de pertinença més arrelat, encara ens queda molt camí per fer.

El binomi universitat-empresa és una relació consolidada?
Cal seguir fent esforços en aquest sentit. En ocasions encara es treballa en dues realitats diferents. L’empresa necessita resultats immediats i pràctics i, a vegades, costa d’obtenir-los per part de la universitat (dels departaments). Tanmateix, s’està avançant i, per exemple, els fòrums són una molt bona eina per apropar les empreses a la universitat.

Els fòrums ajuden a preparar el camí laboral dels qui són a punt de titular-se. Quins altres mecanismes en faciliten la incorporació al mercat laboral?
Són una excel·lent plataforma per posar en contacte estudiants i empreses. Són molt útils perquè les empreses es donin a conèixer i els estudiants coneguin les opcions laborals.

Alumni home