Germina, més enllà d'horts urbans per a 'hipsters'

La startup barcelonina va néixer fa un any i lluita perquè tothom qui vulgui una coberta verda la pugui tenir

Germina, més enllà d'horts urbans per a 'hipsters' |iStock Germina, més enllà d'horts urbans per a 'hipsters' |iStock

Un jardí al terrat, llumetes, una cervesa i música chill out. Sushi, una reunió amb amics, barba ben arreglada i ulleres de pasta. L’escena idíl·lica d’un vespre d’estiu al bell mig de Gràcia, barri hipster de Barcelona per excel·lència, també la fa possible Germina i, a més, de bon grat. Això no obstant, la startup de creació de cobertes verdes vol anar molt més enllà. En paraules de Joan Simó, un dels fundadors de l’empresa, Germina vol “aconseguir una Barcelona més verda tant des d’espais públics, com particulars”.

Més info: Frizbit, el bumerang dels 'ecommerce'

I és que la seva obsessió –també la dels seus companys– és que tothom qui vulgui pugui tenir un espai verd a la seva terrassa, al seu balcó, al pati o a la zona comú d’una comunitat de veïns. Per això insisteixen que, per molt petita que sigui una superfície exterior, Germina té la capacitat d’adaptar el seu producte. Però, quin és aquest producte? La startup barcelonina es dedica a idear, dissenyar, construir i –fins i tot– mantenir cobertes verdes per a qualsevol mena d’espai. Al concepte “coberta verda”, per cert, hi cap gairebé tot allò que tingui a veure amb la jardineria i l’horticultura.

“Moltes vegades hi ha particulars que ens demanen un hortet per cultivar alguna cosa”. Simó ha constatat que molta gent que viu a la ciutat troba faltar poder tenir un petit cultiu de verdures o, fins i tot, de fruites. I per a això no calen grans superfícies. És cert que Germina treballa sovint amb terrats i patis, en els quals instal·la cobertes més o menys grans, però també ha dissenyat un mòdul petit que pot cabre a pràcticament qualsevol balcó. A banda dels horts, els encàrrecs més comuns que rep l’empresa són jardins de plantes decoratives o aromàtiques.

Joan Simó, biòleg: "Moltes vegades hi ha particulars que ens demanen un hortet per cultivar alguna cosa”

Els treballs més grans els acostumen a fer a residències d’avis i reconeixen que aquests mena d’encàrrecs socials són els quals més els motiven. “Volem arribar, també, a les escoles, que tenen un dèficit de verd i podria ser molt interessant que els alumnes poguessin fer l’assignatura de ciències naturals amb un hort de veritat al davant”. Actualment, Germina ja ha encetat projectes amb hospitals i albergs, i es declaren totalment oberts a treballar amb comunitats de veïns o qualsevol altre col·lectiu, a més de particulars: “qualsevol coberta, gran o petita, fa Barcelona més verda”.

Exemple d'un hort urbà a un terrat |iStock

Un ull posat en la investigació

A banda de Joan Simó, que és biòleg i doctor en enginyeria agroalimentària, l’equip el formen tres professionals més. Mireia Ercilla té un perfil molt semblant al del Joan. És enginyera agroalimentària i està acabant un doctorat en agricultura urbana. Ells són dues de les quatre potes que té la taula de Germina.

Perquè la taula no caigui, és necessari un arquitecte. Aquest paper el representa Joan Cruanyes, amb més de 40 anys de carrera en el món de l’arquitectura i el disseny. I, per tal que la taula sigui rendible, cal la mà d’un economista. En concret la de Fernando Garcia, que també té 40 anys d’experiència sobre les seves espatlles, però, en aquest cas, en la gestió d’empreses de l’àmbit industrial i financer.

L'equip de Germina té molt clar que "la investigació és un valor obligat que ha de posseir qualsevol empresa que es dediqui a l’agricultura urbana"

Tots quatre tenen molt clar que apostar per la investigació és un valor obligat que ha de posseir qualsevol empresa que es dediqui a l’agricultura urbana. Trobar mètodes de cultiu més precisos per a aquest tipus d’agricultura, sistemes de rec adaptats, millorar els dissenys de les cobertes o buscar formes per fer encara més beneficiós l’ús dels espais verds són alguns dels projectes que els ocupen. Germina també vol demostrar, amb l’ajuda d’un equip d’investigadors, que estar en contacte amb els jardins és científicament profitós per a la salut.

Jardiners i horticultors actius

El Joan Simó és molt contundent, en aquest sentit: “no volem plantar quatre plantes, tornar al cap de deu anys i que estiguin totes seques”. El que vol Germina, que és una startup incubada al Barcelona Activa, és que els jardins i horts que instal·la no serveixin només per fer bonics, sinó que “la gent els visqui, en tingui cura, els cultivi i, en definitiva, els gaudeixi”. Prova d’això són les estructures amb diferents alçades adaptades per a cadires de rodes que construeixen a les residències per a la gent gran. Tot i així, Simó assegura que són una de les poques empreses del mercat que també ofereix manteniment de les cobertes.

Germina construeix plataformes amb diferents alçades i adaptades a diferents mobilitats, com per a persones que van en cadira de rodes, per tal que tothom es pugui cuidar dels horts

Així, Germina, que va guanyar un concurs de cobertes verdes de l’Ajuntament de Barcelona i que, a banda d’això, es finança amb recursos propis, persegueix l’objectiu de democratitzar les cobertes verdes a la ciutat. Aquesta és la història dels treballadors d’una empresa que van veure que s’entenien molt bé i van pensar que podien emprendre i contribuir en fer de Barcelona un lloc més verd.  Ara, un any després de la creació de Germina, treballen, i molt, per aconseguir que els horts i jardins urbans no siguin cosa, només, de hipsters.

Mouters, el Kayak del 'motosharing' elèctric
Sounds Market: el Wallapop dels músics
Dothegap, intercanvis internacionals de tu a tu
Avui et destaquem