Tribuna del vicepresident: Orientació acadèmica i professional personalitzada i actualitzada

Un servei de la UPC coordinat amb els centres docents al servei d’estudiants i titulats.

En el context de l’activitat universitària, l'orientació cal entendre-la com un servei amb tot un conjunt d’activitats a les quals hi poden accedir els/les estudiants, ja sigui com a usuaris o bé com a destinataris d'actuacions dutes a terme per una unitat de l’estructura institucional que es podria anomenar “Servei d'Orientació Acadèmica i Professional”, que en el cas de la UPC estaria integrada en UPC Alumni. L’objectiu bàsic de l’orientació en l’àmbit universitari es podria sintetitzar en "dotar les persones de les competències necessàries per poder identificar, escollir o reconduir alternatives formatives i professionals d'acord amb el seu potencial i la seva trajectòria vital, emmarcades en un determinat entorn acadèmic i laboral".

Sorgeix tot seguit una pregunta clau: quines característiques ha de tenir l’orientació universitària per complir amb la definició que s’acaba de donar ? Al nostre entendre, es poden concretar en les següents:

• Ha de ser percebut com a part integrant del procés formatiu de l’estudiant.

• Ha de ser accessible a tota la comunitat.

• Ha de posar èmfasi en les persones com a elements actius del procés d'orientació.

• Ha de tenir uns elements comuns de caràcter general i uns elements específics adaptats als col·lectius, als centres i a les titulacions.

• Ha de tenir un caràcter continu des dels primers anys de formació universitària, fins a l'accés al món laboral o professional facilitant el trànsit entre les dues etapes.

• Ha de tenir en compte l’evolució contínua del món laboral i adaptar la tipologia de les seves activitats a les necessitats de formació continuada que requereixen els professionals amb estudis universitaris.

El model social d’universitat establert a Catalunya, impulsat pel seu govern i descrit i regulat a la Llei d’Universitats de Catalunya (LUC, 2003), contempla que aquesta institució té no només un caràcter estrictament acadèmic, sinó que és un agent amb un important compromís social i té incidència en el progrés socioeconòmic de la societat catalana, mitjançant nombroses actuacions, entre les quals cal destacar el suport a la inserció laboral dels joves titulats universitaris.

El desembre de 2020, el consell de govern de la UPC va aprovar el Programa d’orientació personalitzada i Guia personalitzada de serveis (acord CG/2020/08/38, consultable a https://govern.upc.edu/ca/consell-de-govern/consell-de-govern/sessio-07-2020-del-consell-de-govern/comissio-de-docencia-i-estudiantat/aprovacio-del-programa-dorientacio-personalitzada/aprovacio-del-programa-dorientacio-personalitzada/@@display-file/visiblefile/13.10.%20Programa%20d'orinetaci%C3%B3%20personalitzada%20(POP).pdf).

En aquest document, la UPC concreta el compromís amb els seus i les seves estudiants i es dota d’uns instruments que tenen per objectiu “establir una relació de confiança, d'acompanyament, de suport i d'orientació en tot el cicle de vida de l'estudiant. Per tant,

ha de tenir les condicions i els recursos necessaris perquè els i les estudiants puguin aprofitar al màxim totes les possibilitats que la universitat posa al seu abast. D’aquesta manera, es posen les bases per aconseguir que, entre d’altres, els nostres alumni siguin professionals vinculats amb la universitat on s’han format i aquest vincle faci possible una relació bidireccional sòlida i estable”.

El nostre compromís des de UPC Alumni és ferm en desenvolupar totes les accions previstes en aquest Programa, en el marc dels recursos personals, econòmics i logístics que la UPC ens assigni per aquestes funcions.

eusebi-jarauta.png

Eusebi Jarauta-Bragulat