Tribuna del vicepresident: El compromís afectiu ("engagement") dels alumni de la UPC

Elements per potenciar aquest sentiment de compromís afectiu en benefici de les persones titulades i de la universitat.

Les institucions d'Educació Superior han de fer front a tota una sèrie de desafiaments, fruit de la complexitat i el dinamisme de la societat, així com de la necessitat de donar resposta a nous reptes i noves tendències. En particular, a la UPC això té clarament dues components: en primer lloc, els continguts formatius de les titulacions pròpies de la UPC i les eines tecnològiques que s'hi apliquen, que han d'estar en evolució contínua per incorporar els avenços tecnològics fruits de la recerca i la innovació; en segon lloc, s'han de repensar i redefinir elements de l'estructura acadèmica i de gestió de la universitat per adequar-se als nous requeriments de qualitat propis d'una institució d'ensenyament superior que aspiri a dur a terme de forma adequada les seves funcions.

Davant d'aquests reptes, l'ensenyament superior s'ha reorientat des d'un funcionament centrat en el lliurament de coneixement a un altre centrat en l'adquisició de competències que permetin al futur professional exercir de manera òptima en un món globalitzat. Per això, els enfocaments curriculars s'han redefinit com a part d'un procés dinàmic i interactiu que requereix la participació activa de l'estudiant i on aquest adquireix la formació per a l'exercici de la seva professió. Això fa que en l'ensenyament superior actual, els processos docents estan tendint cap a una orientació centrada en les persones ("antropocèntrica") en la qual s'incentiva que l'estudiant exerceixi la seva autonomia i la seva capacitat de dirigir el sentit del seu aprenentatge i on el professorat passa de ser un transmissor de la informació a desenvolupar un rol de facilitador, atorgant més èmfasi a l'opció de què l'estudiant triï els seus propis requeriments. Per això la UPC s'ha dotat d'una Guia Personalitzada de Serveis (GPS) agrupant, integrant i coordinant tots els serveis que ofereix centrats en la persona de l'estudiant.

Un cop titulat, l'estudiant entra al món professional, en el qual ha d'aplicar les competències i coneixements que ha adquirit a la universitat, és a dir, desenvolupar el valor afegit que li atorga la seva formació superior i reconeixent tot el que ha après. És precisament aleshores, quan s'ha desvinculat de la matriu universitària, quan entra en joc el compromís afectiu ("engagement") envers la institució on s'ha titulat. Per això, UPC Alumni vol redefinir la seva funció com un espai de relació més que un centre de serveis, un espai en el qual es situen els elements propis dels eixos social i professional en els quals les persones desenvolupem la nostra vida. Per això és clau el compromís afectiu com element de vinculació entre la universitat i els seus alumni, que la institució ha de cuidar i atendre de forma adequada. Aquesta vinculació és la que ha de centrar els elements de lligam entre institució i persones i s'ha de dotar d'elements que enriqueixin aquesta relació i la posin al servei del qual és essencial en aquesta etapa de les persones: atendre les necessitats derivades de l'exercici professional en el marc de l'aprenentatge al llarg de la vida, de la millora contínua i la formació permanent pròpia de les persones amb titulació universitària.

En "tribunes" successives ampliarem aquestes consideracions i en particular ens referirem a un element cabdal per a la gestió de comunitats com la formada pels alumni de la UPC: una plataforma de gestió que permeti emmarcar i desenvolupar les funcions inherents a aquesta gestió i que des d'UPC Alumni estem promovent que s'implanti en un futur immediat.

eusebi-jarauta.png

Eusebi Jarauta-Bragulat