Un equip de la FIB entre els seleccionats com a finalista de la UNICC’s Global Hackathon: Data for Good

L'equip bitsbitsbits <3 , estava format per Cristina Aguilera, Chus Antonanzas, Mireia Boneta, Cayetana López i Raquel Lucena, estudiants del Grau en Ciència i Enginyeria de Dades i actualment a punt ja de ser alumni.

La participació de l'equip bitsbitsbits <3 en el Hackathon Mundial de la UNICC és indicativa de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, en particular l'ODS 4: Educació de qualitat i l'ODS 9: Indústria, Innovació i Infraestructura.

Amb el títol de "Predicció i interpretació dels desplaçaments forçats", l'equip bitsbitsbits <3 es va centrar a abordar el tema de la migració en un context internacional. A la introducció, els estudiants van explicar les seves variables objectiu: desplaçats forçats internament, refugiats a l'estranger i sol·licituds d'asil per a l'any 2025 per país.

L'equip va presentar el seu «Model de predicció de sèries temporals», que incloïa una capa d'interpretabilitat i, a continuació, va explicar les seves variables d'entrada, que consistien en les taxes de mortalitat dels països, el nombre de persones desplaçades per la força, la informació sobre el terreny, l'índex de desenvolupament humà i la recompte de població.

L'equip va optimitzar primer les dades de la canalització de dades amb un procediment de pre-processament abans d'introduir-les en un model d'aprenentatge automàtic d'arbres impulsats amb gradients; els números es van interpretar per predir variables objectiu. Totes les dades utilitzades en la construcció del model i la determinació de les variables es van originar a partir de conjunts de dades proporcionats per UNICC.

El primer Hackathon mundial de la UNICC ha reunit més de 140 estudiants de tot el món per explorar qüestions relacionades amb la pandèmia Covid-19, la crisi de refugiats i els èxits de l'ONU durant els seus 75 anys d'història. Les bones dades poden donar suport a la presa de decisions sobre els molts objectius de les Nacions Unides per a les persones i el planeta.

La competició, organitzada pel creixent programa de dades i anàlisis de la UNICC, en línia amb l' estratègia de dades del secretari general de l'ONU, va tenir lloc entre el dimarts 16 de febrer i el divendres 19 de febrer. La resposta va ser aclaparadora, amb equips de 54 universitats de 13 països inscrits.

El UNICC, el suport tecnològic de Nacions Unides

El United Nations International Computing Centre és una entitat que va néixer el 17 de desembre de 1970 per la iniciativa de compartir serveis electrònics per part de les Nacions Unides, el Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament i l'Organització Mundial de la Salut , en lloc que cadascuna tingués els seus propis recursos computacionals.

Entre les fites més importants destacar que van començar a prestar servei d'accés a Internet a les agències adscrites el 1994, després de connectar a través del node europeu de la Xarxa de Xarxes situat al CERN (Suïssa ), i que en 2017 van obtenir el premi CSO50 Information Security Award. Així mateix, s'ha conformat com el Centre d'Excel·lència Digital de l'ONU per donar suport a la reforma de l'ONU (UN Reform) i la seva transformació digital.