"Hi vas per millorar un idioma i millores com a persona"

30 anys del Programa Erasmus: l'enginyer industrial Oriol Rojals i l'enginyera informàtica Laura Carrio, alumni de la UPC, comparteixen la seva experiència de mobilitat.

Es la primera vegada que es veuen, però es reconeixen immediatament. Identifiquen en la mirada de l'altre les seves pròpies experiències i sensacions: els nervis i el xoc cultural del primer dia, els dubtes previs, la timidesa o la inseguretat per una llengua que no es domina, però també la il·lusió per aprendre, per traspassar fronteres i límits personals, per conèixer noves cultures i persones. Oriol Rojals i Laura Carrio han estat estudiants d'Erasmus amb gairebé 20 anys de diferència, però coincideixen sense cap mena de dubte: "Ha estat la millor experiència de la meva vida."

Després de titular-se en Enginyeria Industrial per l'ETSEIB, Oriol va fer, el 1998, el projecte de fi de carrera a la Luleå University of Technology (Suècia), "el lloc més allunyat de casa possible", reconeix. "El fred i la neu no em feien por. El xoc cultural, però, el vaig tenir el primer dia: els suecs van organitzar una barbacoa tot i la pluja. No entenia res." Casualment, la Laura, enginyera informàtica per la FIB, també va afrontar el primer dia d'Erasmus, a la IT University of Copenhagen (Dinamarca), amb una barbacoa. "No entenia gaire res del que deien perquè hi havia molts anglesos i americans i parlaven molt ràpid." Tots dos admeten, però, que la immersió és gairebé immediata: "Tothom té empatia amb tu i els companys d'Erasmus també estan en un país i amb persones desconegudes, però tenen ganes de conèixer gent, són amables i t'ajuden a integrar-te."

"Et fa créixer i obrir la ment a altres cultures i formes de pensar"

Laura i Oriol no comparteixen professió ni generació, però s'avenen en molts aspectes. I és que diuen que l'experiència dels Erasmus uneix. "Després de 20 anys, encara tinc amics a molts països i ens seguim veient", confessa Oriol. Tant pels beneficis en l'àmbit professional i acadèmic com en el personal, Oriol creu que "tothom hauria de viure una experiència acadèmica o professional internacional perquè et fa créixer i obrir la ment a altres cultures i formes de pensar". "Et trenca els esquemes", afegeix Laura. "Estem acostumats a unes maneres de treballar i aprens que moltes altres idees i maneres de fer són possibles." Laura reconeix que va tornar canviada, identifica en si mateixa valors nous o reforçats: "Hi anava a millorar un idioma, però vaig millorar com a persona." En aquest sentit, tots dos opinen que l'experiència incideix en la capacitat d'adaptació a diferents contextos i "això no només és beneficiós per a la vida personal, sinó també per a la professional", puntualitza Laura.

Pel que fa a l'aprenentatge més purament acadèmic, tant Oriol com Laura van treure'n profit. Els bons resultats ho corroboren. Coincideixen que "la relació amb els professors de les universitats va ser molt bona" i Laura afegeix que la "van ajudar amb tot tant des de la UPC com des de la IT University of Copenhagen. M'ho van facilitar molt."

En aquest sentit, però, Oriol remarca que "s'haurien de destinar més recursos econòmics per facilitar-ne l'accés a més estudiants. Des que jo ho vaig fer, no s'ha millorat en aquest aspecte." Per a ell, la rellevància de participar en aquest programa de mobilitat és evident, perquè "sempre m'han interessat les diferències culturals i l'estada em va permetre ampliar coneixements en aquest sentit". Aquest bagatge cultural encara li és útil per al seu càrrec de director internacional a King-eClient i recorda que, a més, "el projecte de fi de carrera em va servir per consolidar el meu futur professional, per decidir-me per la consultoria".

Laura, que es defineix com una persona molt disciplinada i exigent amb ella mateixa, admet que "l'estada em va ajudar a relaxar-me, a no autopressionar-me tant". El projecte de fi de grau li va costar "una mica més que les assignatures", però agraeix que el seu germà l'acabés de convèncer a realitzar l'experiència acadèmica de mobilitat. "Ell no va fer-ho i se'n penedeix." Els seus pares, però, no tenien clar que l'estada fos per estudiar, però "sempre han tingut confiança en mi i finalment van veure que en vaig treure profit". De fet, va trobar feina només un mes després de tornar de l'estada. Accenture la va entrevistar en el marc del Networking Talent Day, l'espai d'oportunitats laborals per a titulats de la UPC organitzat per UPC Alumni i els va interessar els coneixements i el bagatge internacional que tenia.

30 anys d'Erasmus
Erasmus+, creat el 1987 com a programa Erasmus, proporciona als estudiants universitaris una oportunitat per completar la seva formació superior en països de la Unió Europea.
En els darrers 10 anys, gairebé 9.500 estudiants de la UPC han participat en aquest programa de mobilitat, que aquest any celebra el trentè aniversari, i uns 7.500 estudiants provinents d'altres països europeus han realitzat una estada a la UPC en el marc d'aquest programa. Cada curs acadèmic més d'un miler d'estudiants de la UPC participen en aquestes estades internacionals. Els destins més habituals són universitats de França, Itàlia i Alemanya. En el marc del 30è aniversari del programa, Erasmus + ha recollit en un vídeo el testimoni d'estudiants, professors i coordinadors de tot el món que han participat en aquest programa de mobilitat. El pots veure a UPCtv.

Alumni home